Скоро
ми попадна новата портативна игрова конзола на Nintendo – Nintendo 3DS.
Какво е новото? Акселерометър, жироскоп, 3D
екран и три камери. Интересът
към устройството се засили заради вградената поддръжка на добавена
реалност (AR).
Външен вид и функционалност
По
форма 3DS
почти
не се различава от предните модели – два екрана и разпознаваем дизайн с
остри ръбове. Достъпните цветове са малко, черен и аквамарин.
Портове:
3,5 мм аудио минижак, слот за кертриж, слот за карта с памет и
захранване или док станция.
Горният екран е увеличен в сравнение с DSiа
долният е с размер 3’’.
Nintendo
правят крачка напред с тази конзола, в сравнение с DS и
DSi.
Увеличена е производителността на хардуера, малко е променена
концепцията. Добавен е нов игрови контролер, освен класическия
кръстовиден има и кръгъл аналогов джойстик. Похвално е че има повече от
30 достъпни игри.
3D
поддръжка
3D
екрана се използва без очила. Но това не е някакво техническо чудо.
Размера му е 3,53’ и фактическата резолюция 800 x
240 пиксела се използва така както и при
магическите стерео картички (казано научно автостереограма[1]).
За получаване на тримерно изображение е необходимо да насочиш очите си
така все едно гледаш на далеч, а погледа да е фокусиран в изображението.
При това визуалната резолюция на екрана не е 800 x 240
пиксела, а само 400 x 240.
Едната половин пиксели са за лявото око, другата половина за дясното.
Ако
очите се уморят дълбочината на 3D
изображението може да се намали или 3D
ефекта да се изключи напълно.
Технологията за автостереограма е такава че изображението е нужно да се
гледа под строго определен ъгъл и да се държи на определено разстояние
от очите (30-40 см. За 3DS). Ако
се гледа по тези изисквания, дълбочината на 3D
ефекта е много добра, а очите не се уморяват даже и след 2 часа игра. Но
това е строго индивидуално, а според статистиките 20% от хората въобще
не са в състояние да видят обемно изображение по метода автостереограма.
Ако екрана се гледа отстрани то се вижда бледо, раздвоено изображение.
3DS като
камера
Конзолата е снабдена с три камери. Две на горната част на капака и една
вътрешна. Разрешителната им способност и изненадващо ниска, само 0,300
мегапиксела. Снимките, които прави са с резолюция 640x480
пиксела. Да ги разгледаш в 3D
формат пък е възможно само на екрана на 3DS.
Поради това освен за AR
функцията те за нищо друго не са пригодни.
Добавена реалност (AR-Augmented
Reality)
Конзолата е комплектована с шест AR
карти. Една с въпросителен знак, а другите с
изображения
на герои от популярните игри на Nintendo. Това
са обикновени
хартиени карти с напечатани изображения,
но 3DS
ги
възприема като AR
маркери.
Превръщането на действителността в алтернативна реалност става лесно.
Просто слагаш картата с изображение на знака въпросителна на масата,
включваш AR
приложението в конзолата, калибрираш разстоянието и ъгъла между
конзолата и масата (това е много лесно и става в диалогов режим) и
избираш едно от няколкото AR
приложения-игри от 3D
и
AR
менюто.
Игрите са основно два типа. Игри със стрелба по цели и игри за ловкост.
При първите се стреля по мишени, които падат от небето, намират се в
ями, крият се зад дървета и всячески карат играча да се върти около
масата. Билярда и риболовът са втория тип. При тях на мястото на картата
се появява това, което в реалността не съществува. А от играча се
изисква да направи определени действия. Просто и забавно.
А
сега лошите новини
Батерията
е с капацитет 1300 mAh. Nintendo
3DS с
включен
3D
режим,
wi-fi и
дисплей настроен на максимална яркост работи само два часа. С минимална
яркост, без 3D
и без
wi-fi
батерията стига за 4 часа и 30 минути.
За
мобилно устройство това време за автономна работа е прекалено малко.
Най-важното
за мен е появата на масово достъпно устройство с вградена поддръжка на
AR.
Очаквано и конкурентите на Nintendo, Sony
с
тяхното
NGP
(Next generation portable)
устройство
PSVITA
също има такива възможности. Това променя перспективите за развитие на
тази технология. Тя няма да е вече скъпоструваща и екзотична, а масова и
достъпна. Ще навлезе в другите мобилните устройства (смартфони и
таблети), а от игрите ще се пренесе във всички области от живота.
[1]
Автостереограма – вид стереограма, която създава
стереоскопически (обемен) ефект без използването на външни
сепариращи устройства като очила с разноцветни или
поляризационни филтри. Изображението се състои от стереодвойка
(двойка плоски изображения на един и същи обект или сюжет).